مزیت های استفاده از خدمات کولوکیشن

خدمات کلوکیشن اگر با کیفیت استاندارد ارایه گردد، مزیت های بسیاری برای افراد و شرکت ها می توانند فراهم کنند؛ از جمله مزیتها و ویژگیهای آن می توان موارد زیر را نام برد:

در دسترس بودن بصورت شبانه روزی

مهمترین نگرانی بسیاری از رهبران و صاحبان کسب و کار این است که اگر سرورها و تجهیزات شرکتشان را در جایی خارج از دفتر شرکتشان نگهداری کنند، دسترسی به تجهیزات برایشان سخت خواهد بود و در صورت وقوع مشکل یا نیاز به اعمال تغییرات و بروزرسانی در سرورها، درگیر طی بروکراسی ها و روال اداری دیتاسنترها جهت دسترسی به تجهیزات خواهند شد؛ دسترسی کامل و شبانه روزی بدین معناست که شما در هر ساعت از شبانه روز در طی سال، حتی در ایام تعطیلات امکان دسترسی و مدیریت سرورهایتان را داشته باشید، و هر دیتاسنتری که امکان دسترسی به سرورها را در زمان سریعتری فراهم کند، از مزیت بالاتری نسبت به رقبا برخوردار خواهد بود.

امنیت سخت افزاری سرورها

بدون شک امنیت سرورها، یکی از مهم ترین ملاک ها جهت انتخاب دیتاسنتر مناسب جهت میزبانی سرورها و تجهیزات شبکه می باشد. سرورهایی که جهت میزبانی به دیتاسنترها سپرده می شوند، باید از لحاظ موقعیت مکانی دیتاسنتر در امان باشند، بعنوان مثال ممکن است با شرکت ها و مجموعه هایی مواجه شویم که اعلام کنند دیتاسنتر میزبان سرورشان بالای برج یا ساختمان های بلند میزبانی میشوند و با ابزارهای تبلیغاتی این مورد را بعنوان یک امتیاز ویژه قلمداد کنند! ولی رهبران و صاحبان کسب و کار باید ابتدا این نکته بسیار مهم را در نظر بگیرند که آیا برای مواقع فورس ماژور، مانند جنگ، زمین لرزه، آتش سوزی، سیل، طوفان و … هم موقعیت دیتاسنتر انتخابی مناسب می باشد؟ یا از محل دیتاسنتر از اهداف بالقوه جهت آسیب دیدن مثلا در مواقع اضطراری مانند جنگ می باشد؟ آیا داخل دیتاسنتر به درستی عایق بندی شده است؟ آیا کنترلهای سخت افزاری و الکترونیکی تجهیزات داخل دیتاسنتر بدرستی انجام می شود؟ بعنوان مثال ناپایداری در برق دیتاسنتر می تواند آسیب جدی به تجهیزات شما وارد کند.

توجه ویژه به امکانات جانبی مورد نیاز

سخت افزارهای موجود امروزی، نیاز مبرم به سیستم های Cooling (HVAC) جهت خنک نگه داشتن سرورها، سیستم برق ذخیره (UPS)  جهت مواقعی که برق اصلی سرور به مشکل برمی خورد، مولد برق (ژنراتور) ذخیره جهت مواقعی که کل برق اصلی دیتاسنتر با مشکل مواجه می شود، تنظیمات امینیتی ویژه از جمله فایروال سخت افزاری و … دارند و همچنین تمام این سیستم ها  نیاز به بکاپ دارند تا در مواقع نقصان یا وقوع مشکل در اسرع وقت جایگزین شوند، و سرور شما تحت هر شرایطی در دسترس باشد. ارایه دهنده خدمات کولوکیشن، باید تمام این نیازها را پیش بینی و تامین کند و تمام این سرویسها را بصورت مدام و 24 ساعته توسط کارشناسان و متخصصان شبکه سرورها مانیتور نماید، تا هزینه جبران خسارات را به حداقل برساند و کیفیت حداکثری را ارایه دهد. توصیه می شود پیش از تهیه سرویس کلوکیشن، تمام این موارد را بررسی کنید تا میزبانی سرور شما به دیتاسنتری مناسب سپرده شود، البته این سرویسها به گونه ای نیست که شما بعنوان کاربر نیاز داشته باشید که همواره این موارد را بررسی کنید، ولی می توانید در هنگام سفارش، یا بصورت دوره ای به وضعیت سلامت این امکانات جانبی، نگاهی بیندازید و اطمینان حاصل کنید.

ارتباط نزدیک با کارکنان دیتاسنتر

کارکنان دیتاسنتر میزبان اطلاعات شما، نباید تنها در مواقع نیاز به شما خدمات پشتیبانی ارایه دهند، بلکه باید سرورها و سرویسهای شما را بصورت خاص تحت نظر و بررسی داشته باشند و همواره از تخصصشان جهت آسودگی خیال شما از این بابت که همه چیز سر جای خود قرار دارد و بصورت دقیق کار میکند، استفاده کنند و تمام احتمالات و نتایج ممکن از تغییرات احتمالی را همواره ارزیابی کنند. همچنین آن ها باید بصورت مداوم سطح علمی و تجربی خود را بروزرسانی کنند و ایمن بودن وضعیت تجهیزات و سرورها را از لحاظ امنیتی را تضمین کنند.

نحوه رفتار کارکنان

مزیت دیگر ارتباط نزدیک با کارکنان این است که میتوانید متوجه شوید در مواقع بحران و در شرایط سخت چگونه با شما تعامل می کنند، زیرا اغلب در مواقعی که سرورها از دسترس خارج است یا مشکل و اختلالی در دسترسی و سرویس دهی وجود دارد، نحوه رفتار کارکنان و پاسخدهی آن ها با زمانی که وضعیت عادی است متفاوت است. نحوه پاسخگویی و ارایه پشتبیانی در این مواقع، از معیارهای تاثیرگذار در انتخاب و فعالیت بلندمدت با دیتاسنتر و میزبان سرور خوب است.

بعنوان مثال اگر سرویس هاست  ابری یا میزبانی سایت تهیه کرده باشید و با مشکلاتی مواجه شوید و جهت بررسی مشکلات با پشتیبانی فنی شرکت هاستینگ تماس بگیرید، عموما حداقل یک اپراتور آماده پاسخگویی به تلفن ها می باشد، ولی این فرد مسئول مستقیم سرورها نیست و صرفا مسئولیت پاسخگویی به تلفن ها و انتقال به تیم متخصص را برعهده دارد، ولی درمورد سرویس کولوکیشن این قضیه متفاوت است و چنانچه شما بتوانید صورت مستقیم با فرد مسئول و تصمیم گیر در تماس باشید، بسیار سریعتر به نتیجه می رسید و در نتیجه کیفیت سرویس دهی شما بهتر خواهد شد.

اینترنت محلی

چنانچه اینترنت کامپیوتر شخصی شما با اینترنت سرویس کولوکیشن شما یکسان باشد، اتصال به سرور و کیفیت سرویس دهی شما از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود؛ بعنوان مثال آپلود، دانلود یا ریکاوری اطلاعات همگی با سرعت و کیفیت بهتری قابل انجام خواهد بود. بعنوان مثال اگر از اینترنت پارس آنلاین استفاده می کنید، توصیه میشود از سرویس کلوکیشن پارس آنلاین، یا دیتاسنتری که شرکت میزبان اطلاعاتتان پیشنهاد میکند، استفاده کنید. شرکت میزبانی وب گنجه (ganje.host) امکان میزبانی اطلاعات شما در دیتاسنتر سروش رسانه، پارس آنلاین ، افرانت ، آسیاتک و شاتل را دارا می باشد و تیم فنی و فروش گنجه همواره با درنظر گرفتن موارد مذکور در این مقاله، بهترین خدمات کلوکیشن سرور را جهت میزبانی تجهیزات شما پیشنهاد می کند.

کاهش Downtime سرورها

به میزان از دسترس خارج شدن سرورها در طول یک سال Downtime می گویند، و هرچه میزان آن کمتر باشد نشان از کیفیت پایدار شرکت میزبانی وب و مراکز داده می باشد.